Samobójstwo w społeczności wczesnych Germanów -- Kalina Skóra
Problematyka śmierci samobójczej u społeczności tradycyjnych z terenów Barbaricum w okresie starożytnym i wczesnośredniowiecznym nieczęsto staje się przedmiotem pogłębionej refleksji badawczej. Dzieje się to - jak można mniemać- z dwóch powodów. Po pierwsze, z powodu ogromnego i rozproszonego materiału ( tak archeologicznego, jak i historycznego), który z trudnością daje się zebrać, a co dopiero poddać drobiazgowej analizie interpretacyjnej. Po drugie, przyczyną jest z pewnością potrzeba podjęcia ogromnego wysiłku badawczego zahaczającego o różne- często bardzo odmienne pod względem warsztatowym - dziedziny, takie jak historia, archeologia, etnologia czy antropologia. Mimo tych odstraszających czynników dr Kalina Skóra podjęła się trudu szerokiej analizy problematyki samouśmiercenia, wskazując na szeroki kontekst kulturowy-symboliczny analizowanego zjawiska, które - jak pokazuje autorka - nie daje się zamknąć w ciasne ramy interpretacyjne.
Z recenzji wydawniczej dr.hab.Roberta Kasperskiego
Spis treści
Rozdział I. Kilka uwag na wstępie
Rozdział II. Postrzeganie samobójców w Europie na przestrzeni wieków
Samobójca w społeczności greckiej i rzymskiej
Kwestia samobójstwa w świetle wykładni chrześcijańskiej
Święty Augustyn kontra samobójcy: Qui se ipsum occidit homicida est
Synody
Od Orleanu do Nimes
Księgi pokutne wobec samobójców
Leges barbarorum
Zła i dobra śmierć - niebezpieczni zmarli
Ekskurs - samobójstwo w systemie prawnym ziem polskich
Rozdział III. Samobójcy w społeczności wczesnych Germanów
Samobójstwo w okolicznościach bitewnych
Zachowania i rytuały przed- i pobitewne
Samobójstwo pojmanych
Kobiety i dzieci
Gladiatorzy
Samobójstwo władcy: Hermanaryk, najszlachetniejszy z Amalów
Starość , widmo porażki czy samoofiarowanie?
Ekskurs: Decebal - śmierć króla
Dobrowolna śmierć starców
Śmierć starców w innych kręgach kulturowych
Dobrowolna śmierć owdowiałych kobiet
Wdowy Herulów
Samobójstwo owdowiałych kobiet w literaturze nordyckiej
Ekskurs: inne przyczyny samobójstwa w literaturze nordyckiej
Rozdział IV. Dobry czy zły wisielec? Śmierć przez powieszenie w społeczności germańskiej
Powieszenie jako powszechna metoda śmierci samobójczej wczesnych Germanów?
Wisielcy z bagien
Samobójcy czy powieszone ofiary?
Przegląd odkryć
Przyczyny śmierci: samobójstwo, egzekucja czy morderstwo?
Egzekucja: od usunięcia ze społeczności „niechcianych" po ofiary dedykowane bogom
Śmierć na sznurze w świetle źródeł archeologicznych, ikonograficznych i literackich
Śmierć w walce: broń lub sznur - obietnica lepszej rzeczywistości zaświatowej?
Wisielcy- samobójcy czy ofiary dedykowane bogom ?
Ambiwalencja znaczeń powieszenia: między zaszczytem a hańbą
Sakralny a hańbiący wymiar powieszenia
Rozdział V. Samobójca jako potencjalny nie-martwy a nienormatywne
zabiegi pre-, inter- i postfuneralne z perspektywy archeologii
Traktowanie ciał samobójców
Traktowanie zwłok samobójców w Grecji i Rzymie w świetle źródeł pisanych
Magiczna moc wisielca
Sposób traktowania zwłok oraz pochówek samobójców w dobie chrześcijańskiej
Sposób traktowania ciała samobójcy: od zgonu do pochówku
Transport zwłok z miejsca zgonu
Niszczenie mienia samobójcy
Karanie zwłok samobójców przez organy świeckie
Wybór miejsca pochówku i lokalizacja grobu
Sposób złożenia zwłok w grobie i metody neutralizowania złych mocy zmarłego
O (nie)możliwości archeologicznej identyfikacji pochówków samobójców Archeologicznie niewidoczni?
Traktowanie samobójców w germańskim kręgu kulturowym
Nienormatywne zabiegi pogrzebowe wczesnych Germanów a kwestia samobójstwa
Rozdział VI. Zakończenie
Wykaz cytowanych
Surnmary. Suicide in Early Germanie Society 345