Henryk Mamzer - Jak człowiek konstruował świat i siebie samego. Archeologia w procesie humanizacji świata
Wstęp
PYTANIA O TOŻSAMOŚĆ ARCHEOLOGII
Archeologia przedmiotów, czy archeologia idei?
Archeologia jako najstarsza historia, czy antropologia pradziejów?
Archeologia – historia – antropologia: wspólnota interpretacyjna
Arché jako podłoże kulturowe poprzedzające i warunkujące historię
Ukierunkowanie badań archeologii pod kątem tożsamości i inności
JĘZYKOWA NATURA PRZESZŁOŚCI
Źródła archeologiczne: artefakty, czy językowe o nich wypowiedzi?
Estetyzacja archeologii a myślenie obrazowe
PARADYGMAT PRODUKCYJNY W ARCHEOLOGII I JEGO KONSEKWENCJE EKSPANSJONISTYCZNE
Przeszłość jako przedstawienie
Projekt technologizacji świata w archeologicznej koncepcji dziejów
Heideggerowska koncepcja instrumentalizacji świata i jej związek z ideą postępu
„Paradygmat produkcyjny” a działanie komunikacyjne
WYTWARZANIE W SPOŁECZEŃSTWACH ARCHAICZNYCH JAKO DZIAŁANIE KOMUNIKACYJNE
Człowiek i świat – razem. Współdziałanie człowieka i natury
Świadomość siebie
Odróżnianie. Ku „mimetycznej rywalizacji”
Antropomorfizacja natury i równoczesna z nią reifikacja kultury jako oswajanie świata
Oswajanie świata, jego ujarzmianie i panowanie nad nim
LĘK PRZED ŚWIATEM
Eskapizm dziejowy jako wyraz pesymizmu i poczucia niepewności
Heideggera próba powrotu do „rajskiego ogrodu” presokratyków
DĄŻENIE DO OGÓLNOLUDZKIEJ HARMONII
Heraklita koncepcja współistnienia przeciwieństw jako źródło hybrydyzacji
Hybris i eunomia – dwujednia wyobrażeń
Hybrydyzacja jako twórczy aspekt lokalności
Uniwersalizacja lokalności jako efekt odwracania porządku
Estetyzacja porządku społecznego, czyli próba humanizacji przemocy
Przekształcanie orientacji badawczych w archeologii jako wyraz procesu humanizacji świata
ZAKOŃCZENIE
SUMMARY
BIBLIOGRAFIA