Eschatologiczne skutki przędzenia i tkania
Opracowanie ukazuje dziejowy proces odkrywania specyfiki kreacyjnego potencjału, jaki wiąże się z magiczno-rytualnym manipulowaniem narzędziami przędzalniczymi i tkackimi w kontekście tanatologicznym. Chodzi o wykorzystanie ich zdolności do podtrzymywania witalności w zetknięciu ze śmiercią i chtonicznymi siłami destrukcji w zaświatach. Punktem wyjścia jest symbolika nici życia. Badawczym wyzwaniem stało się zatem odczytanie eschatologicznych konsekwencji przetwarzania życiodajnego przędziwa w przędzę oraz operowania nićmi wątku oraz osnowy na krośnie. Integralnym elementem proponowanego postępowania jest interpretacja narzędzi włókienniczych związanych z archeologicznymi kontekstami grobowymi, które pochodzą z Europy Środkowej. Pojawiają się one na tym terenie w szerokich ramach czasowych, bo pomiędzy LVI w. p.n.e. a XVIII w. n.e. Atrakcyjność odwołań do aktywności włókienniczej w praktykach pogrzebowych oraz w wyobrażeniach eschatologicznych ma wręcz globalny zasięg, a ich głębia czasowa wydaje się być współbieżna ze znajomością technik obróbki włókien. Świadczy to o kulturowej istotności tego zjawiska w dążeniu do sprostania wyzwaniom, jakie dla podmiotowego istnienia w wymiarze społecznym oraz indywidualnym niosła wszechobecna śmierć.
Wstęp
Rozdział I. Chronologiczna i przestrzenna charakterystyka występowania narzędzi włókienniczych w kontekstach grobowych
1. O podejściu do zagadnienia
2. Źródła
3. Dziejowa dynamika oraz periodyzacja zjawiska - spojrzenie makroregionalne
Rozdział II. Operacyjna specyfika narzędzi włókienniczych w obrzędzie pogrzebowym
Rozdział III. Aktywność włókiennicza a biologiczna kategoryzacja zmarłych
1. Płeć i wiek: wyzwanie dla studiów nad eschatologicznymi odniesieniami narzędzi przędzalniczych i tkackich
2. Relacje narzędzi włókienniczych z płcią i wiekiem zmarłych w ujęciu dziejowym
Rozdział IV. Przędzenie i tkanie w kontekście pogrzebowego obrzędu przejścia
1. Przędzenie jako wyraz substancjalności doczesnego życia i przeznaczenia
2. Związki nici życia z krosnem jako przejaw obrzędowego mechanizmu
3. Krosno w skandynawskiej eschatologii i rytuale pogrzebowym
4. Włókiennicze konotacje w platońskiej eschatologii
5. Postawa Prządek przeznaczenia wobec śmierci oraz pośmiertności
Rozdział V. Działania włókiennicze i biesiadność pogrzebowa w przedstawieniach figuralnych
1. Zawieszka z Bolonii
2. Tron z Verucchio
3. Naczynie przystawne z Sopron-Varhely
4. Dzban z Győr
Rozdział VI. Symbolika i magia włókiennicza w micie Labiryntu. Od ofiary z życia doczesnego do daru życia pośmiertnego
Rozdział VII. Dominacja kądzieli. Symbolika włókiennicza średniowiecza i wczesnej nowożytności w eschatologii chrześcijańskiej
Zakończenie
Bibliografia
Netografia